Parodos
Meniu
Pasirinkimai Indėnų apeigos
Dailininkas ir modelis
Dailininkas ir modelis
Antanas Gudaitis, 1930
Drobė, aliejus, 72.00 x 60.00 cm

VD: Gudaitis

Antanas Gudaitis pelnė XX a. Lietuvos tapybos klasiko vardą, nes sugebėjo vietinėje skurdžioje dirvoje įšaknydinti Paryžiaus modernizmo daigus. Jis pats Paryžiuje gyveno nuo 1929 m. rudens iki 1933 m. vasaros. Pasitobulinęs privačiose kubistų sekėjų prancūzo André Lhote’o ir rusų baltosios emigrantės Aleksandros Ekster mokyklose, dailininkas nuo 1930 m. studijavo sienų tapybą Nacionalinėje meno ir amatų konservatorijoje, kad gautų aukštojo mokslo diplomą ir grįžęs į Kauną galėtų dėstyti dailės mokyklose. Po paskaitų eidavo piešti į Colarossi akademiją bohemiškame Monparnase. Laisvųjų akademijų dvasia ir aplinka įkvėpė ne vieną siužetą ir motyvą. Muzikantai, cirko artistai, įsimylėjėlių poros, natiurmortai su plukių puokštėmis arba taškuotais dubenėliais, iš kurių prancūzai taip mėgsta rytais gerti baltintą kavą, juodaodės ir baltaodės pozuotojos – tai vis Paryžiaus atgarsiai A. Gudaičio tapyboje. Jiems, be abejo, priklauso ir „Lewben Art Foundation“ kolekcijos kompozicija „Dailininkas ir modelis“ – laisvai, tarsi vienu ypu nutapytas paveikslas, vaizduojantis nuogą tamsiaplaukę pozuotoją ir už jos stovintį vienmarškinį jauną dailininką su palete rankoje. Veikėjų poza, palenkta moters galva, jos skruostus išmušęs raudonis iškalbingai liudija, kad dailininko ir modelio santykiai peržengė vien profesinių ryšių ribą. Emocinę įtampą ir jos iškrovos laukimą sustiprina vilnijančios linijos, vibruojantis potėpis. Paveikslas aiškiai rodo stiprų prancūzų tapybos poveikį, nors kartu matyti, kad A. Gudaitis dar ne visiškai atitrūkęs nuo Justino Vienožinskio studijoje, kurią lankė Kaune prieš išvykdamas, įgytos manieros: tebedominuoja ochriniai deriniai, formos apibrėžiamos tamsiu kontūru. (aut. dr. Giedrė Jankevičiūtė)
Publikuota: Kunčiuvienė, E. (1987). „Antanas Gudaitis. Reprodukcijų albumas“ (sp. il.14, kat. poz. 29). Vilnius: Vaga.
Scroll to zoom